روانشناسی

صنعتی و سازمانی

روانشناسی

صنعتی و سازمانی

نظریه های شخصیت؛فروید؛اضطراب

اضطراب زمانی ایجاد می شود که خود زیاد تحت فشار قرارگرفته باشد.فروید سه نوع اضطراب رامطرح کرد:اضطراب واقعی،اضطراب روان رنجور واضطراب اخلاقی.

اضطراب واقعی ترس از خطرات ملموس در زندگی عملی است- مثلا ترس از طوفان،زلزله و...- اضطراب واقعی رفتار ما را برای گریختن ازخطرهای واقعی ومحافظت کردن از خودمان هدایت می کند.

اضطراب روان رنجور در کودکی ریشه دارد، یعنی در تعارض ارضای غریزی با واقعیت. این اضطراب روان رنجور ترس ناهشیار از تنبیه شدن به خاطر نشان دادن تکانشی رفتار تحت سلطه نهاد است. دراین حالت بین نهاد وخود تعارض وجود داشته ومبنای واقعی دارد.

اضطراب اخلاقی از تعارض بین نهاد وفراخود ناشی می شود. درواقع این ترس ازوجدان است – مثل وقتی که کاری رو انجام میدید که با اصول اخلاقی خودتون مغایره، در واقع می شه گفت دچار عذاب وجدان می شید-.

اضطراب به فرد خبر می دهد که خود تهدید شده است واگر دست به کارنشود،امکان دارد خود ساقط شود.

خود برای محافظت از خودش چند گزینه دارد: گریختن از موقعیت تهدید کننده، جلوگیری از نیاز تکانشی که علت خطر است، یا اطاعت کردن ازاحکام وجدان.

اگر هیچ یک از این روش های منطقی موثر نباشند، فرد ممکن است به مکانیزم های دفاعی متوسل شود که راهبرد های غیر منطقی طراحی شده برای دفاع کردن از خود است.

ادامه دارد...

کتابخانه : خودکاوی

دوستان خواستن دانلود کتاب خودکاوی رو که معرفی کردم رو بذارم متاسفانه پیدا نکردم اما انتشارات این کتاب رو معرفی می کنم اگر دوست داشتید از اونجا تهیه کنید:

خودکاوی (ترجمه محمدجعفر مصفا) اتشارات بهجت،  ۸۸۸۹۹۹۰۷

نظریه های شخصیت؛فروید؛سطوح شخصیت

غرایز باز نمایی های ذهنی محرک هایی هستند که از درون  بدن سرچشمه می گیرند. غرایز زندگی درخدمت بقا هستند وبه شکل انرژی روانی به نام لیبیدو آشکار می شوند. غرایز مرگ سایق ناهشیار به سمت تباهی ،نابودی وپرخاشگری هستند.

سه ساختار شخصیت نهاد،خود وفراخود هستند. نهاد،عنصر زیستی شخصیت،مخزن غرایز ولیبیدو است.نهاد طبق اصل لذت عمل می کند.(مثل کودکی که برای رسیدن به خواسته هاش تلاش می کنه،گریه می کنه ومشت تکون می ده ولی راه رسیدن به نیازهاش رو بلد نیست فقط می خواد نیازش برطرف بشه)خود،عنصر منطقی شخصیت،طبق اصل واقعیت عمل می کند(می شه گفت رفتارهایی که طبق نهاد رخ میده رو کنترل می کنه وراه درست ومنطقی برای رسیدن به خواسته ها رو مطرح می کنه)فراخود،جنبه اخلاقی شخصیت،از وجدان – رفتارهایی که کودک به خاطر آنها تنبیه می شود- وخود آرمانی – رفتارهایی که کودک به خاطر آنها تحسین می شود- تشکیل می شود.

خود بین درخواست های نهاد،فشار های واقعیت،واحکام فراخودی میانجی گری می کند.

ادامه دارد...

نظریه های شخصیت؛معرفی

تصمیم گرفتم در بخشی با عنوان نظریه های شخصیت ،نظریه روانشناس های مختلف رو درباره شخصیت مطرح کنم.

بحث شخصیت در اصل مربوط به روانشناسی بالینی وروانپزشکی است اما کاربرد زیادی در دیگر روانشناسی ها مخصوصا روانشناسی صنعتی وسازمانی داره ، به خاطر همین وبه خاطر جالب بودن موضوع من سعی می کنم شما رو با نظریات مختلف شخصیتی آشنا بکنم .

ترتیب آن طبق فهرست بندی کتاب نظریه های شخصیت تالیف:دوان پی شولتز و سیدنی الن شولتز، اومده (که در بعضی از نظریه ها از این کتاب استفاده می کنم).

امیدوارم از این بخش خوشتون بیاد.منتظر نظراتتون هستم.

کتابخانه: خودکاوی اثر کارن هورنای

اگر دوست دارید خودتون رو بکاوید یعنی در درون خودتون به کاوش بپردازید حتما این کتاب رو بخونید، البته اگه از شناختن بعضی از خصوصیات خودتون واهمه ندارید.

با خوندن این کتاب زیر وبم شخصیت خودتون رو می تونید بشناسید وتحلیل کنید.

نویسنده این کتاب کارن هورنای ،روانپزشک- روان کاو مشهور آمریکایی است . برای آشنایی مختصر با این روانشناس می تونید ادامه مطلب رو بخونید.

برای آشنایی بیشتر هم می تونید به سایت زیر مراجعه کنید:

مروری بر زندگی ونظریه هورنای                                             

                                                                         horney

ادامه مطلب ...

روانشناسی صنعتی وسازمانی

روان‌شناسی صنعتی دانش بررسی رفتار انسان در محیط کار است. این دانش می‌کوشد تا با به اجرا گذاشتن نتایج و روش‌های روان‌شناختی به کارگران و سازمان‌ها کمک نماید. به این شاخه از روان شناسی گاه روان‌شناسی کار و روان‌شناسی شغلی هم گفته می‌شود.از جمله مباحث مطرح در این شاخه از روان‌شناسی می‌توان به رفتار سازمانی، توسعه و بالندگی سازمان، مشاوره شغلی وحرفه‌ای، روان‌شناسی مصرف کنندگان، روان‌شناسی تبلیغات و بازاریابی، روان‌شناسی منابع انسانی، روان‌شناسی استخدامی، روان‌شناسی بهره‌وری اشاره کرد.

این رشته را در آمریکا تحت عنوان industrial and organizational psychology و در اروپا تحت عنوان work psychology می‌‌شناسند.

در ایران این رشته از سال ۷۴ در دانشگاه‌های دولتی اصفهان و اهواز راه اندازی شده است و تاکنون دانشگاههای آزاد هم در این رشته دانشجو می‌‌گیرند. از استادان دارای مدرک دکترا دراین رشته می‌توان از دکتر حسین شکرکن (دکترای روان‌شناسی صنعتی از برکلی آمریکا محل خدمت دانشگاه شهید چمران اهواز)-که همین سال تحصیلی که گذشت بازنشسته شدن ومتاسفانه از دانشگاه ما رفتن-. دکتر ابوالقاسم نوری (دکترای روان‌شناسی صنعتی از کویینز انگلستان ومحل خدمت دانشگاه اصفهان) دکتر بهزاد رمضانی(استاد مدعو دانشگاه تهران)دکتر محمود ساعتچی (دکترای مشاوره با گرایش صنعتی وسازمانی از اله اباد هند.ومحل خدمت دانشگاه طباطبایی) نام برد.

واسه شروع من این توضیحات رو از وبلاگhttp://www.workpsychology.blogfa.com براتون گذاشتم تا انشالله سر فرصت توضیحات کامل تر رو براتون بیارم(دانشجوی شهرستان بودن همین مشکلات رو هم داره دیگه)

روانشناس ها،آدم های شریف

همیشه هر وقت حرفی از روانشناسی می شد یا می خواستن از یه روانشناس حرف بزنن سریعا این جمله تو دهن همه می چرخید که: "روانشناس ها خودشون یه پا روانی ان" یا "روانشناس ها خودشون یه تختشون کمه" تا اینکه یه روز...

ادامه مطلب ...

معرفی

من اسما هستم دانشجوی رشته روانشناسی صنعتی توی یکی از شهرهای گرم ایران(گرم که چه عرض کنم ؛داغ).

اومدن من هم به این رشته واسه خودش داستانی داره ولی به قول یکی از استادهای ما(که احتمالا از این به بعد زیاد از صحبت های ایشون استفاده کنم)آدم باید بنده حال باشه ،آدم هایی که در گذشته یا آینده زندگی می کنند مشکل روانی دارن؛پس داستانی که گذشت رو بی خیال،به ادامه داستان توجه کنید...

ادامه داستان قصه یه دانشجوی روانشناسیه که می خواد به رشته اش کمک کنه البته تا اونجا که در توانشه.

اینجا یعنی تو این وبلاگ همه چی در مورد روانشناسی قراره نوشته بشه والبته با کمی پارتی  بازی  درمورد صنعتی وسازمانی اش بیشتر.

شما هم می تونید کمکم کنید واگه مطلب جالبی داشتید برام بفرستید یا در بخش نظرات ویا به ایمیلم.

         *الهی تو پروردگار کریمی هستی که آمرزش گناهان بزرگ را بزرگ نمی شماری*

                                                                                       - صحیفه سجادیه- 

سخن اول:سلام .عیدتون مبارک.

شاید آن روز که سهراب نوشت:

                تا شقایق هست زندگی باید کرد

خبر از دل پر درد گل یاس نداشت

باید این طور نوشت:

                چه شقایق باشد چه گل نیلوفر ویاس

                             جای یک گل خالیست

                             تا نیاید گل نرگس زندگی دشوار است.

سلام دوستان،عیدتون مبارک

خوشحالم که شروع وبلاگم با نیمه شعبان، تولد امام زمان مصادف شد. می شه به فال نیک گرفت

روانشناسی واسه خودش عالمی داره مخصوصا اگه از نوع صنعتی اش باشه(بالینی هاش می تونن چشماشون رو ببندن البته اگه طاقتش رو ندارن).

دوست دارم شما رو هم وارد این عالم کنم که به قول معروف حالش رو ببرید،گرچه خودمم هم نمی دونم چطور از رشته ریاضی به این دنیا ی پر نظریه پرتاب شدم

راستی اگه یه وقت شوخی هایی می شه به دل نگیرید(بالینی هاش خوب چشماشون رو باز کنن)شوخیه دیگه...

خوب تا سخنی دیگر...

                                

                                 باز هم عیدتون مبارک